Limburg Centraal - Vragen en antwoorden bij persbericht 24 april 2024

Wat is de ambitie van Limburg Centraal?

Met Limburg Centraal willen de provincie Limburg en de gemeenten Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen, Roermond, Weert en Venlo de 6 Limburgse OV-knooppunten in samenhand versterken en verdichten met een mix van wonen, werken, voorzieningen en groen. Met oog voor de unieke kracht van elke stad en de specifieke kenmerken van de 6 stationsomgevingen.

Wat is de kern van Limburg Centraal?

Het ambitiedocument laat de plannen zien die samen optellen tot Limburg Centraal. Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen, Roermond, Weert en Venlo bieden zes stationsomgevingen:

  • Die slechts 15-20 treinminuten van elkaar liggen. Met ruimte in de treinen en op het spoor en met volop stedelijke ontwikkelruimte binnen 1,5 km van het station.
  • Die centraal liggen tussen Europese topregio’s met ruimtegebrek.
  • Die ruimte bieden voor de groeiopgaven van Nederland én de Limburgse steden en regio’s versterken in een mix van wonen, werken, leren, recreëren en vergroenen.
  • Die optellen tot een grootschalige woningbouwlocatie en die kunnen worden gezien als aanzet tot een Limburgse verstedelijkingsstrategie.
Wat betekent dit voor Sittard(-Geleen)?

De stationsomgeving Sittard (OV knooppunt/intercitystation) biedt een ideale omgeving om deze ambitie vorm te geven. Er heerst een vestigingsklimaat en omgevingskwaliteit die traditie (middeleeuwse binnenstad) en transitie (circulaire stad) aan elkaar kan verbinden. Hierdoor liggen er unieke kansen voor wonen en leven, werken, retail en recreatie. Dit alles perfect duurzaam ontsloten naar de rest van Nederland en Europa.

Waarom doen we dit?

Om de wooncrisis het hoofd te bieden wil minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening vóór 2030 ruim 900.000 woningen bijbouwen in heel Nederland. De Randstad biedt nog maar weinig ruimte voor deze plannen. Het Rijk kijkt daarom voor de periode na 2023 ook naar de rest van het land. De provincie Limburg heeft de handschoen opgepakt en heeft samen met Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen, Roermond, Weert en Venlo de bouwmogelijkheden tot 2040 in kaart gebracht, in een straal van anderhalve kilometer rond de intercitystations in die zes steden. Dit komt neer op 32.000 woningen. 

Om welke aantallen gaat het voor Sittard?

Uit onderzoek van adviesbureau Arcadis komt een potentieel voor nieuwbouw van 2.862 woningen in Sittard(-Geleen).

Om welk gebied gaat het? En waarom is gekozen voor dit gebied?

We kijken naar een straal van anderhalve kilometer rondom de stationsomgeving in Sittard. Als intercitystation biedt deze omgeving volop mogelijkheden om woon- en werkverkeer eenvoudig te combineren.

Wat betekent dit voor de bestaande of reeds geplande woningbouwplannen in de stad?

Op dit moment verkennen we net als de andere gemeenten de mogelijkheden om deze ambitie te verwezenlijken. Bestaande woningbouwplannen in dit gebied worden hierin meegenomen.

Worden deze aantallen woningen ook daadwerkelijk gerealiseerd en wanneer?

Op dit moment verkennen we net als de andere gemeenten de mogelijkheden om deze ambitie te verwezenlijken. Dit kost tijd. En hierover moeten nog besluiten worden genomen. In het najaar wordt duidelijk of Limburg Centraal inderdaad kans maakt als grootschalig bouwproject.

Welke voorwaarden stellen we aan deze gedeelde Limburgse ambitie?
  • Hoogwaardige Oost-West verbinding over\onder het spoor met groene, duurzame en verblijfskwaliteit. In een tunnel, dek of dok constructie.
  • Verbeteren van externe veiligheid in verband met de twee emplacementen op station Sittard. Optimum hierin is geen emplacementshandelingen meer.
  • Station als 1 entree naar de stad, zowel in westelijke richting (de nieuwe stad) als oostelijke richting (de oude stad).
  • Groene kwalitatieve openbare ruimte voor langzaam verkeer vanuit de historische binnenstad en het landschap ten Oosten naar het nieuwe Westen en het landschap tussen de dorpen en de Grensmaas.
Waar staan we nu?

De provincie en de betrokken gemeentes hebben samen een ambitie opgesteld. De colleges van burgemeester en wethouders van de zes gemeenten hebben er op dinsdag 23 april mee ingestemd om de mogelijkheden hiertoe verder te onderzoeken. In het najaar wordt duidelijk of Limburg Centraal inderdaad kans maakt als grootschalig bouwproject.