Meerjaren uitvoeringsprogramma mobiliteit
Het meerjaren uitvoeringsprogramma mobiliteit bevat enerzijds structuurversterkende projecten en anderzijds lokale projecten.
Verbeteren verkeersdoorstroming
De structuurversterkende projecten zijn projecten die van belang zijn voor de mobiliteit en leefbaarheid in de hele gemeente. Veelal zijn dit grotere projecten, waarvoor medewerking en subsidie van Rijk, Provincie of anderen nodig is.
Verbeteren verkeersveiligheid
De lokale projecten hebben minder verstrekkende invloed en gevolg. De lokale projecten zijn afkomstig uit diverse bronnen:
- objectieve ongevalsregistratie;
- rapportages van bedrijvenplatforms, centrummanagement, wijkmanagers, klachtenregistratie gemeente;
- mobiliteitsenquête (voorjaar 2013).
De daardoor ontstane lijst is aangevuld met de lijst van projecten uit het fietsbeleidsplan. Als programma hebben deze lokale projecten wel een structureel doel: het verbeteren van de verkeersveiligheid. Daarom is verkeersveiligheid en het effect daarop als belangrijkste criterium gehanteerd om de prioriteit in de projecten vast te stellen.
Dynamisch plan
Het Meerjaren- uitvoeringsprogramma is dynamisch en heeft een voortschrijdend karakter. Het programma wordt jaarlijks gemonitord en geactualiseerd. Er is voorzien in een vierjaarlijkse bijstelling, waarbij doelen en prioriteiten opnieuw worden bepaald.
Prioriteren
Op de lijst van het meerjaren uitvoeringsprogramma staan bijna 200 grote en kleine projecten. Om al die projecten uit te voeren, is 30 tot 50 miljoen euro nodig. De gemeente heeft tot en met 2015 een budget ter beschikking van 3 miljoen euro. Om te bepalen welke van de 200 projecten in de periode tot en met 2015 worden uitgevoerd, is een prioriteringslijst opgesteld. Deze prioriteiten zijn gebaseerd op :
- de noodzaak om in te grijpen (klachten, ongevallen);
- het gebruik dat wordt gemaakt van de betreffende voorziening;
- reeds aangevraagde of toegezegde subsidies of bijdragen.
Van de ca. 70 projecten op de prioriteringslijst zijn vervolgens de kosten geraamd. Op basis daarvan kwamen een dertigtal projecten in aanmerking voor uitvoering de periode 2013-2015. Van drie van deze projecten, wilde de gemeenteraad graag nog een andere variant uitgewerkt zien. Uiteindelijk is gekozen voor de uitvoering van een twintigtal projecten in de periode t/m 2015.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Locatie |
Werkzaamheden |
---|---|
Aansluiting Hoogveld op Hasseltsebaan |
2 opstelvakken zonder keermuur |
Fietspaden Kennedysingel |
Vrij liggende fietspaden |
Fietsenstalling Ligne |
|
Tudderenderweg (van grens- Sportcentrumln) |
Verhoogde fietspaden |
Kruispunt Obbichterweg - Sluisweg |
Vrij liggende fietsvoorzieningen plus middenbermen |
Kruispunt Klijnenlaan - Rembrandtlaan |
Haakse oversteek fietspaden ombouwen tot aanliggend |
Kruispunt Beukenboomseweg-Bornerweg |
Middengeleiders aanbrengen |
Kruispunt Nolenslaan-Sportcentrumlaan |
Geleiders fietspad rotonde en zijstraten aanbrengen |
Kruispunt Sportcentrumlaan - Tudderenderweg |
Geleiders fietspad rotonde en zijstraten aanbrengen |
Kruispunt Walramstraat Overhovenerstraat |
Drempels vervangen door plateau, belijning aanpassen |
Kruispunt Churchillaan - Hemelsley |
Geleiders fietspad rotonde aanbrengen |
Kruispunt Wehrerweg - Romeinenstraat |
Geleiders fietspad rotonde aanbrengen |
Kruispunt Annastraat-Mauritslaan |
Fietsoversteken aanleggen |
Mgr. Vranckenstraat |
30km-inrichting noordelijk deel: versmallen met verf |
Kruispunt Rijksweg-Zuid, parallelweg - Freeride |
Aansluiting fietspad aanpassen |
Molenstraat |
Suggestiestroken worden fietsstroken: belijning en symbolen |
Beukeboomseweg |
Fietssuggestiestroken |
Einighauserweg |
Westzijde berm (met haag) tussen rijbaan en fietspad |
Brugstraat |
Vrijliggend fietspad aan oostzijde |
Europalaan |
Rode fietsstroken doortrekken, kruispunt versmallen |
|
|
Volg ons