Ondernemers aan het woord: Mprins Creative Design
Menno Prins (25) richtte Mprins Creative Design op toen hij nog maar 17 jaar was en net aan zijn opleiding begon. Hij stapte er zonder verwachtingen in, maar al snel stroomden de eerste opdrachten binnen. Inmiddels is Menno al 8 jaar trotse eigenaar van zijn bureau in het hartje van Sittard en zie je zijn ontwerpen terug bij heel wat lokale projecten en bedrijven.
Bij Mprins Creative Design kun je terecht voor een alles-in-1-pakket: grafische vormgeving, social media design, web design en met oog op duurzaamheid ook eco design. En als dat nog niet uitgebreid genoeg is, kun je bij Menno ook nog terecht voor unieke, Sittardse cadeauartikelen in zijn webshop ‘De Kleine Stad’. Creatieve duizendpoot Menno vertelt hoe hij zijn onderneming is gestart, wat hem drijft en welke tip hij voor zijn medeondernemers heeft.
Voorbestemd
Kinderen denken vaak al op jonge leeftijd te weten wat ze later willen worden. Brandweerman, politieagent, leraar, arts en ga zo maar door. Het beroep ‘vormgever’ hoor je niet vaak voorbijkomen. Toch wist Menno al heel jong dat een beroep als vormgever hem op zijn lijf geschreven is. Menno: “Ik vond tekenen en ontwerpen altijd al heel leuk om te doen. Zelfs tijdens de wiskundeles was ik niet met wiskunde bezig, maar zat ik in een hoekje te kladderen op de kaft van mijn wiskundeboek. Dat ging niet voorbij aan mijn docenten. Ook zij zeiden: hier moet je iets mee doen. Toen ik op de open dag was van vakschool SintLucas in Boxtel, had ik meteen een gevoel van thuiskomen. Ik kon niet wachten om mijn eigen bedrijf te beginnen. Daarom ben ik mijn bureau al gestart tijdens de opleiding. De eerste opdrachten stroomden al snel binnen. Die acht jaar zijn voorbijgevlogen!”
"Zelfs tijdens de wiskundeles was ik niet met wiskunde bezig, maar zat ik in een hoekje te kladderen"
Van alle markten thuis
‘Creatief’ is typisch zo’n term waar je heel veel kanten mee op kunt. Menno vertelt voor welke opdrachten je bij zijn bureau terechtkunt: “Creative design is voor mij een verzamelnaam voor alles dat conceptueel en creatief ontworpen kan worden. Denk aan logo’s, uitnodigingen, verpakkingen, stickers en nog veel meer grafische ontwerpen. Maar ik heb bewust gekozen voor het woord ‘creatief’ in plaats van ‘grafisch’ in de naam van mijn bureau. Ik doe namelijk meer dan alleen grafisch ontwerpen. Ik vind het heel belangrijk om bedrijven te helpen bij het vertellen van hun verhaal. In mijn ogen is dat een totaalbelevenis. Daarom help ik bedrijven ook bij het maken van hun website en sociale mediacampagnes. Dit doe ik voor verschillende bedrijven binnen en buiten Sittard-Geleen. Projecten waar ik lokaal aan heb gewerkt, zijn bijvoorbeeld de Zittesje Art Fair (ZAF), de branding voor The Bow Tie (een cocktailbar in Sittard) en het
De Kleine Stad
Ook al mag Menno met zijn 25 jaar heel trots zijn op alles wat hij heeft bereikt, op één project is hij misschien nog wel het meest trots:
Knipoog naar Toon Hermans
"Ik heb niks te verliezen. Dat heeft heel goed uitgepakt!"
Niks te verliezen
De Kleine Stad is een online winkel. De drempel om online te beginnen en niet meteen een fysieke winkel te beginnen, was een stuk kleiner. Maar inmiddels kun je de cadeauartikelen toch al kopen bij een aantal lokale ondernemers. Menno legt uit hoe dat is gegaan: “Toen ik
Voorproefje
"Fouten maak je, maar daar leer je ook weer van!”
Ideeën zijn er om uit te voeren
Zoals in elke ‘Ondernemer aan het woord’ vroegen we Menno welke tip hij aan mede-ondernemers zou geven. Menno: “Zorg dat ideeën niet te lang ideeën blijven. Vaak komt het er dan niet van en dat is zonde! Werk al een ruwe eerste versie uit en vraag anderen om hier feedback op te geven. Gebruik die feedback om je ideeën te verbeteren en je kunt aan de slag! Zo heb ik dat ook gedaan met mijn producten voor De Kleine Stad. Ik heb geen vast personeel in dienst om mee te sparren, maar wel een netwerk van mede-creatievelingen waar ik regelmatig mee samenwerk. Voor elk project kijk ik wie de geknipte persoon is voor de klus. Als ik met iets nieuws bezig ben, vraag ik mensen uit mijn netwerk om eerlijke feedback. De truc zit ‘m er vervolgens in om het gewoon te doen en niet bang zijn om fouten te maken. Fouten maak je, maar daar leer je ook weer van!”