Ondernemers aan het woord: sierbestratingsbedrijf Steenrijk

We hebben een nieuwe rubriek: ‘Ondernemers aan het woord’. Sierbestratingsbedrijf Steenrijk aan de Nusterweg in Sittard doet de aftrap. Natasja Penders, medevennoot, deelt haar persoonlijke ervaring met ondernemen in het algemeen, het contact met de gemeente en heeft tips voor andere ondernemers. Nieuwsgierig? Lees verder!

Wat doet jullie bedrijf? 

“We zijn in 2009 gestart met de verkoop van tegels voor tuinen en bestrating op de Gasthuisgraaf. In eerste instantie hadden we een showroom en een showtuin. Omdat de klant tuintegels het liefst in de buitenlucht wil zien, vonden we de showroom toch minder geschikt om tuintegels te verkopen. Daarom hebben we onze showtuin vergroot en hielden we binnen ruimte over. Zo konden we starten met de verkoop van wand- en vloertegels voor binnen. We zijn we als bedrijf enorm gegroeid in die jaren. Op een gegeven moment ontstond het idee om te verhuizen. Toen in 2020 Corona uitbrak werd het qua vraag naar tuintegels een gekkenhuis. Verhuizen was niet langer alleen een wens, maar een noodzaak. We groeiden zo uit onze jas dat er wel iets móest gebeuren. Inmiddels zijn we gevestigd aan de Nusterweg en verkopen we een uitgebreid gamma voor de tuin, tegels, sierbestrating, maar ook kunstgras en verlichting. En voor binnen hebben we een uitgebreide collectie vloer- en wandtegels.” 

IMG_0034

Waarom hebben jullie de afgelopen tijd contact gezocht met de gemeente? 

“Toen bleek dat we moesten verhuizen, hadden we eigenlijk vrij snel een nieuw pand gevonden. Dat lag om de hoek van waar we eerst zaten. Het sprak ons enorm aan en bood ook genoeg ruimte voor de uitbreidingen die we in gedachte hadden. Het lastige is dat niet alle straten van dit industrieterrein bestemd zijn voor detailhandel. Steenrijk levert aan stratenmakers, hoveniers en tegelzetters, maar ook aan particulieren. Op de locatie aan de Gasthuisgraaf hadden we toestemming om te verkopen aan particulieren. Wij dachten dat we die toestemming mee konden nemen naar de nieuwe locatie, aangezien het maar een paar meter verderop was. Dat bleek te eenvoudig gedacht. Dus: we hadden een nieuwe vergunning nodig. Daarom hebben we contact gezocht met het Ondernemerscontact van de gemeente. Zij hebben ons heel fijn te woord gestaan en konden zich goed in onze situatie verplaatsen.

Helaas heeft het uiteindelijk drie maanden geduurd voor de vergunning rond was. Toen we vervolgens contact opnamen met de verhuurder, bleek dat hij het al aan iemand anders had verhuurd. Dat was voor ons een enorme teleurstelling. Gelukkig vonden we vlak daarna al een andere locatie: aan de Nusterweg, waar we nu zitten. Toen begon de vergunningsprocedure weer opnieuw. Deze keer hadden we niet alleen contact met het Ondernemerscontact, maar ook met de vergunningsverlener van de gemeente. Omdat de casus al een keer besproken was binnen de gemeente,  was de vergunning deze keer gelukkig al na drie weken binnen. Dat kwam omdat het voorwerk deze keer al gedaan was. Gelukkig ging de verhuizing de 2e keer dus wel door. Dat was voor ons een hele opluchting. Als ondernemer kun je niet veel doen in afwachting van antwoord van de gemeente. Je zit dan met een grote onzekerheid en bent afhankelijk van zo’n vergunning. Dat kan heel frustrerend zijn.” 

Hoe hebben jullie het contact met de gemeente ervaren? 

“Het contact met het Ondernemerscontact was prima. Ze dachten en voelden echt met ons mee. Waar wij wel moeite mee hadden, is de last minute communicatie over de vergunning. Uiteraard hebben wij begrip voor de richtlijnen. Het is natuurlijk fijn dat Pietje dezelfde behandeling krijgt als Jantje. Dus dat er een vergunning moet worden aangevraagd en er voor een zorgvuldige check tijd nodig is, dat is begrijpelijk. Communicatie is alleen heel belangrijk: duurt de procedure langer dan gedacht? Geef dat dan gewoon aan. Bel de ondernemer op tijd, laat weten dat het langer duurt en waarom. Dan kan ik daar als ondernemer ook begrip voor hebben. Dat is dus absoluut een tip die ik aan de gemeente wil meegeven: beschouw ondernemers meer als klanten. Als wij een tegel niet op tijd kunnen leveren, bellen wij de klant ook op om dat te zeggen. Behandel de klant zoals je dat zelf ook prettig zou vinden. Een gemeente heeft geen concurrenten en weglooprisico is er niet, maar dat zou vanzelfsprekend onderdeel moeten uitmaken van haar dienstverlening.” 

Hoe hebben jullie corona ervaren? 

“Corona heeft bij ons gezorgd voor een toename van de verkoop. Mensen konden niet op vakantie gaan en hielden meer tijd en geld over. Veel mensen zagen dat als een goede kans om hun huis of tuin op te knappen. Het eerste coronajaar was vooral heel chaotisch. Corona begon in maart en april is voor ons de start van het tuinseizoen. Daarom begon ons seizoen meteen met een explosie aan bestellingen. Het seizoen liep ook lang door en ondertussen waren we de verhuizing aan het voorbereiden. Dus ook de winter was heel hard werken. Tijdens het tweede coronajaar steeg onze verkoop zelfs nog meer. Natuurlijk was die extra omzet heel fijn, maar we liepen daardoor wel tegen wat logistieke moeilijkheden aan. In het eerste Coronajaar zaten we nog op de Gasthuisgraaf. Daar hadden we maar één oprit. Door de drukte ontstond er een chaos tijdens het laden en lossen. Dat was voor ons ook weer een extra reden om naar een nieuw pand te kijken.” 

IMG_0029

Pascal en Natasja Penders

Waar liepen jullie tegenaan tijdens de verhuizing naar een nieuwe locatie? 

“We zijn verhuisd in de winterperiode. Het was een slechte winter met veel regen en (natte) sneeuw. Dat had een nadelige invloed op het terrein. Aangezien wij de wens hadden om een grote showtuin te maken hebben we onszelf een lastige klus bezorgd. Om toch op tijd klaar te zijn, hebben wij, maar ook de stratenmakers, vele nachten doorgehaald om de showtuin op tijd af te krijgen. Het was een pittige periode, maar uiteindelijk is het ons wel gelukt het resultaat te bereiken dat we graag wilden."  

IMG_0036

De nieuwe locatie van Steenrijk

Nog een struikelblok – je gelooft het niet– was het internet. In deze tijden zou je verwachten dat het met de internetverbinding wel goed zit, zeker op een bedrijventerrein. Dat was helaas verre van waar. We kregen te horen dat de downloadsnelheid veel te laag was op onze locatie. Toen ik naar oplossingen ging zoeken, bleek dat een glasvezelverbinding de oplossing was. Er lag nog een glasvezelverbinding van de vorige huurder, die was alleen niet meer actief. Toen we met de leverancier contact opnamen, bleek tot onze grote verbazing dat zij voor ons pand geen glasvezelverbinding in hun systeem konden zien. Onze mond viel nog verder open toen zij ons vertelden dat wij die bestaande glasvezelverbinding niet zomaar konden overnemen. Dat moest allemaal opnieuw aangevraagd worden en wij konden hiervoor niet bij dezelfde partij terecht. Met heel veel bellen en doorvragen is het ons uiteindelijk toch gelukt glasvezel te krijgen. Een tussenpartij bleek de oplossing te zijn. Nadeel is dat glasvezel veel meer kosten met zich meebrengt voor bedrijven. Wij hebben in ieder geval geleerd dat een goede internetverbinding ook anno 2022 niet vanzelfsprekend is. 

Waar we tenslotte ook tegenaan liepen is de hoeveelheid personeel. Op de vorige locatie aan de Gasthuisgraaf hadden we minder personeel nodig. Het terrein was in één oogopslag te overzien. Deze nieuwe locatie is veel groter, dus hebben we meer mensen nodig. De juiste mensen aannemen die passen binnen de bedrijfscultuur was iets nieuws voor ons, maar ook dat hebben we geleerd. We zijn nog steeds bezig met het aannemen van meer personeel, maar dat doen we voorzichtig. Als we iemand aannemen, willen we diegene graag een volwaardige baan aanbieden voor de lange termijn. Voor nu hebben we iemand aangenomen voor de logistiek en een verkoper. Daarnaast werken onze kinderen, die studeren, ook mee in het weekend. 

Waarom zijn jullie met ‘Steenrijk’ begonnen? En hoe? 

“Pascal werkte van tevoren ook al in deze branche, alleen dan in loondienst. Bij een van de eerdere werkgevers heeft hij een filiaal van dat bedrijf zelfstandig opgestart. Dat gaf hem het besef: wat ik voor iemand anders kan doen, kan ik ook voor mezelf doen. Ook had hij het gevoel dat er genoeg ruimte was voor een bedrijf als Steenrijk. In deze regio zijn er niet veel bedrijven die hetzelfde doen als wij. Toen hebben we met elkaar de afspraak gemaakt: als we binnen een maand een geschikte locatie vinden, gaan we de uitdaging aan. En de rest is geschiedenis want nog geen maand later hadden we de plek aan de Gasthuisgraaf gevonden. In eerste instantie had ik nog een andere baan, maar sinds 2015 ben ik medevennoot en werk ik ook binnen de zaak. 

"We zijn letterlijk met een notitieblokje en een pen begonnen."

Ik kan me de openingsdag op de Gasthuisgraaf nog goed herinneren. We hadden toen nog helemaal niks. We zijn letterlijk met een notitieblokje en een pen begonnen. Om klanten naar ons toe te trekken, hadden we een leuke openingsactie bedacht: de eerste 2 uur dat ons bedrijf geopend was, kregen klanten een x bedrag korting. Die actie deed het ontzettend goed. Voor we het wisten waren we overspoeld met klanten. We hebben dus absoluut een goede start gehad.” 

Waarom hebben jullie Sittard-Geleen uitgekozen als locatie voor jullie bedrijf? 

“Zelf wonen we in Geleen. Dichtbij wonen is voor ons zeker een plus, maar dat was niet de doorslaggevende factor. Vooral de goede bereikbaarheid was voor ons de reden om de Gasthuisgraaf en later de Nusterweg uit te kiezen. Hoveniers, stratenmakers en tegelzetters zijn voor ons belangrijk. Particuliere klanten komen natuurlijk niet elk jaar terug, een tuin of badkamer is voor jaren. Als je het goed doet, raden ze je aan bij familie of vrienden en levert dat weer nieuwe klanten op. Onze zakelijke klanten komen veelvuldig bij ons terug. Voor hen is het belangrijk dat de locatie centraal genoeg ligt en makkelijk bereikbaar is. Het Industrieterrein Noord voldoet daaraan prima wat ons betreft.”  

IMG_0035

De nieuwe locatie aan de Nusterweg in Sittard

Wat willen jullie als bedrijf uitstralen? 

“Ik denk dat onze kracht ‘m zit in het ‘thuisgevoel’. Wij vinden het belangrijk dat mensen bij ons in de zaak hetzelfde gevoel krijgen als ze bij ons thuis zouden krijgen. Een klant behandelen we dus op dezelfde manier als een gast. Daarom nemen we nieuw personeel ook vaak op gevoel aan. Natuurlijk, een opleiding zegt veel, maar lang niet alles. We kijken dus niet alleen naar iemands CV. Dat heeft er ook wel eens voor gezorgd dat we onze neus gestoten hebben, maar dat hoort erbij. We zetten heel erg in op sfeer en persoonlijke relaties binnen Steenrijk.” 

Welke tip zou je geven aan mensen die overwegen hun eigen bedrijf te starten? 

“Tegen starters zou ik zeggen: kijk van tevoren goed naar de randvoorwaarden zoals het bestemmingsplan. Oftewel: kijk niet alleen naar de markt, maar ook naar de locatie. Houd bijvoorbeeld rekening met de parkeereis. Vergunningseisen passen namelijk niet altijd in de realiteit, maar je moet er toch aan voldoen. Ik denk dat het Ondernemerscontact daar een hele waardevolle rol in kan spelen. Zij kunnen meedenken in de voorbereidingen en de vraag stellen “Waar gaat een ondernemer mogelijk tegenaan lopen?”.

"En mijn laatste maar misschien wel belangrijkste advies: vertrouw op jezelf én je ‘ondernemersgeest’."

Durf als ondernemer dus ook zeker naar hun advies te vragen. Ook moet je als ondernemer soms een risico durven nemen. Om een voorbeeld te geven: we wilden op de nieuwe locatie aan de Nusterweg graag opvallen tussen alle andere bedrijven. Voor de reclameborden hadden we een vergunning nodig. We vonden het belangrijk de gevelreclame te hebben hangen vóór de opening. Dus hebben we het risico genomen ze op te hangen voordat de vergunning rond was. Gelukkig zijn nagenoeg alle borden goedgekeurd en hebben we er maar één hoeven te verwijderen. Dat risico was de moeite dus wel waard. En mijn laatste maar misschien wel belangrijkste advies: vertrouw op jezelf én je ‘ondernemersgeest’.” 

Wil je reageren op dit bericht? Ga naar onze LinkedIn pagina en geef je mening.