Ondernemers aan het woord: El Paso
In het centrum van Geleen vind je El Paso: een Spaans én mediterraans tapasrestaurant. Het restaurant bevindt zich sinds januari dit jaar in de Raadhuisstraat.
Toch is de familie Reinartz geen onbekende voor Geleen. El Paso heeft namelijk al twee eerdere locaties gehad in hartje Geleen. En daarvoor had de familie een ander type restaurant, ook in Geleen: lunchroom Societea. Waarom de overstap naar tapas? Waarom ondernemen in Geleen? En hoe ervaart de familie het huidige personeelstekort in de horeca? Lees verder en kom erachter!
¡Tapas voor iedereen!
De meeste mensen zijn bekend met het concept van een tapasrestaurant: in verschillende rondes bestel je kleine gerechtjes. Van koud tot warm, van vlees tot vis tot vegetarisch en van zoet tot hartig. Meestal zijn dit gerechtjes uit de Spaanse keuken. El Paso is niet het enige tapasrestaurant uit de regio. Wat maakt El Paso zo uniek?
Suzanne: “Bij El Paso kiezen we er bewust voor om ook gerechten te serveren uit de mediterrane keuken. Natuurlijk staan populaire Spaanse gerechten als ham met meloen en Spaanse tortilla’s op de kaart. Maar we serveren bijvoorbeeld ook Italiaanse en Griekse gerechten. Ook is 80% van onze gerechten huisgemaakt. Daarom staan we hier elke dag van 8:30-12:30 uur met meerdere mensen te koken. De open keuken die we sinds deze locatie hebben was dan ook een bewuste keuze. We willen gasten laten zien dat we alles vers bereiden. En als we al iets kant en klaars kopen zoals een bepaalde saus, halen we deze bij de Spaanse groothandel.”
"We merken ook dat veganisten het waarderen want ze weten ons goed te vinden.”
Rene: “En we houden heel veel rekening met vegetarische én veganistische eters. Vegan is toch echt wel een aparte wereld. Zo mogen vegan gerechten niet met boter worden bereid. Daarom hebben we voor veganisten een aparte menukaart met ongeveer 16 vegan gerechten. We vinden het belangrijk dat zij net zo goed kunnen kiezen uit verschillende gerechtjes en de volwaardige tapasbeleving ervaren. We merken ook dat veganisten het waarderen want ze weten ons goed te vinden.”
Ieder z’n specialiteit
El Paso is een familierestaurant in de breedste zin van het woord. Het restaurant is geschikt voor de hele familie, maar het restaurant wordt ook door een familie gerund. Suzanne, haar ouders Marianne en Rob en haar man Rene. Hoe pakken jullie dat aan? Doet iedereen alles of hebben jullie een strikte taakverdeling?
Marianne: “Ik zorg voor de planning van de medewerkers en voor de administratie. Maar ik help ook mee in de bediening en sta achter de bar. Mijn man Rob is een manusje van alles. Hij kookt mee, hij helpt mee in de bediening én hij zorgt voor alle technische zaken. Met al die verhuizingen kwam zijn handigheid goed van pas!
René: “Eigenlijk ben ik aan alle kanten inzetbaar. Suzanne is onze hoofd-kok, schrijft de menukaarten, bedenkt de gerechten en stuurt het personeel in de keuken aan. Als Suzanne er niet is, neem ik het over in de keuken. We hebben allemaal wel onze sterktepunten, maar iedereen kan in principe alles. Dat is ook heel belangrijk, want je moet elkaar kunnen vervangen.”
Gewoon uitproberen
Veel mensen vinden het al moeilijk om voor thuis een weekmenu te bedenken. Laat staan om voor een heel restaurant gerechten te bedenken en de variatie erin te houden. Hoe zorgen jullie telkens voor nieuwe inspiratie? Suzanne: “Het klinkt misschien stom, maar ik houd goed in de gaten wat trending is op internet. Bijvoorbeeld via Instagram. Maar ik doe ook veel inspiratie op als ik op vakantie ben. Dan probeer ik verschillende dingen uit. Wat ik lekker vind, houd ik in mijn achterhoofd voor het restaurant.
"Als we een nieuw idee hebben, maken we daar de ‘dagtapas’ van."
Meestal vernieuwen wij twee keer per jaar onze menukaart. We hebben een aantal vaste basisgerechten die op de kaart blijven staan. Daarnaast ruilen we elk half jaar zo’n 25 gerechten om voor nieuwe gerechten. Maar we wachten niet altijd een half jaar. Als we een nieuw idee hebben, maken we daar de ‘dagtapas’ van. Bestelt iemand de dagtapas? Dan letten we goed op de reactie. Als het in de smaak valt, krijgt het gerecht een plekje op de kaart. Anders proberen we weer iets nieuws. Dat is heel belangrijk: gewoon dingen uitproberen. Zo hebben we met Pasen een tapas poké bowl gedaan. Dat was een groot succes!”
Andere tijden
Sinds corona lees je het heel vaak: “Horecapersoneel gezocht”. Veel horecamedewerkers hebben tijdens corona een carrièreswitch gemaakt. Begrijpelijk natuurlijk, maar dat maakt het voor horecaondernemers soms niet makkelijk om aan genoeg handjes te komen. Hoe zit dat bij jullie? Rob: “Doordeweeks doen we alles met z’n vieren. Vooral in het weekend hebben we ondersteuning nodig. Op dit moment hebben wij zo’n zeven oproepkrachten in dienst voor vrijdag tot en met zondag. We merken wel echt dat het tegenwoordig moeilijker is om personeel te vinden. Vroeger meldden jongeren zich vaak bij ons voor een vakantiebaantje. Deze generatie van 15 tot en met 17-jarigen trekt veel meer naar een baantje in de supermarkt. Als vakkenvuller kun je vaak om 20:00 al stoppen met werken. Die luxe heb je in de horeca niet. In de coronatijd zijn we ook goede krachten kwijtgeraakt. We hopen dat alles nu stabiel blijft en we langzaam weer een vaste poel aan oproepkrachten kunnen opbouwen.”
Drie keer is scheepsrecht
Bij een verhuizing komt veel kijken. Niet alleen de fysieke verhuizing, maar ook een hoop regelwerk. De nieuwe locatie van El Paso ligt eigenlijk maar een paar honderd meter van de oude locatie af: de markt in Geleen. Vanwaar dan toch een verhuizing? Marianne: “Ons eerste pand was allereerst te klein. Dat is natuurlijk een luxeprobleem, maar toch. Ook hadden we het terras toen aan de verkeerde kant. Op het terras scheen namelijk geen zon. Dat was heel jammer aangezien we ook cocktails en zomerse drankjes als sangria op de kaart hebben staan. Die drink je natuurlijk het liefst in de zon! Bij onze tweede locatie aan de markt hadden we vervolgens problemen met water. Bij heftige regenbuien stond de kelder onder water. En ook dit pand was weer te klein. Toen we gingen kijken voor een andere locatie, zagen we dat deze straat een gezellige horecastraat ging worden. Samen met de grotere oppervlakte, was de keuze snel gemaakt. En tot nu toe heeft het zich geloond. We kunnen meer gasten ontvangen en onze collega-ondernemers komen hier regelmatig eten!”
"Eigenlijk is de ligging van Geleen ideaal. We krijgen hier gasten uit de directe omgeving, maar ook uit de buurt van Roermond en zelfs uit België en Duitsland."
Waarom Geleen? Waarom niet?
Toen we de vraag stelden ‘Waarom hebben jullie ervoor gekozen om een restaurant in Geleen te beginnen en behouden?” antwoordde Rob al meteen ‘Waarom niet?’. Dat licht dochter Suzanne verder toe: “De reden dat we in eerste instantie voor Geleen kozen, is omdat we zelf ook hier vandaan komen. Doorheen de jaren hebben we hier ook een vaste gastenkring opgebouwd. Die wilden we graag behouden bij de verhuizingen. En zoals mijn vader zegt, waarom niet Geleen? Je kunt hier zeker iets opbouwen. Je moet er alleen voor zorgen dat je iets aanbiedt waar mensen graag voor terugkomen. En eigenlijk is de ligging van Geleen ideaal. We krijgen hier gasten uit de directe omgeving, maar ook uit de buurt van Roermond en zelfs uit België en Duitsland. Die internationale gastenkring maakt het werk voor ons extra leuk!”
Uit de buurt en mét de buurt
Lokaal ondernemen kan hele uiteenlopende betekenissen hebben. Iedereen geeft er zijn of haar eigen definitie aan. Wat betekent lokaal ondernemen voor jullie? Rene: “We hebben onze verbouwingen voor 80% zelf gedaan. Maar voor die andere 20% hebben we altijd lokale bedrijven ingehuurd, waaronder de architect. Daarnaast laten we onze bedrijfskleding lokaal drukken en heeft een bedrijf hier uit de buurt voor de vormgeving gezorgd. Als er speciale evenementen of acties zijn, dragen wij hier graag een steentje aan bij. Bijvoorbeeld met het Glazen Huis rond Kerstmis. Tenslotte vinden we het leuk om samen te werken met scholen uit de buurt. Om een voorbeeld te geven: onze kinderen gaan in Geleen naar school. Hun school had laatst een themaweek rondom eten. Toen hebben we groep 1 tot en met 4 hier op bezoek gehad. Hartstikke leuk!”
Durf voor jezelf te kiezen
"We hebben geleerd dat het belangrijk is om voor onszelf te kiezen. En vooral voor ons eigen gezin."
Familie Reinartz is inmiddels 12,5 jaar actief als ondernemer. In 2010 zijn ze begonnen met de toenmalige lunchroom Societea. Zo’n lange periode kent hoogte- én dieptepunten. Wat zijn voor jullie belangrijke leermomenten geweest?
Suzanne: “We hebben de afgelopen 12,5 jaar keihard ons best gedaan om de weegschaal tussen werk en privé in balans te brengen. We voelen ons bijna schuldig als we vakantie nemen of gasten moeten weigeren omdat het restaurant is volgeboekt. Zo hebben we al vaker een lunch of speciale gelegenheid verzorgd, terwijl we eigenlijk gesloten waren.
We hebben geleerd dat het belangrijk is om voor onszelf te kiezen. En vooral voor ons eigen gezin. Voor mij is dat vooral veranderd toen wij ons tweede kind kregen. Toen wilde ik niet meer de hele ochtend en middag kwijt zijn aan werk. Omdat een tapasrestaurant meer gericht is op avondeten, hebben we die switch gemaakt.”
Rene: “En we hebben geleerd dat je moet vertrouwen in je eigen kracht. Soms kom je onverwacht een probleem tegen. Bijvoorbeeld een kok die per direct stopt. Dan zetten we alle vier onze schouders eronder en gaan we door. Je moet denken en durven, maar vooral gewoon doen. Problemen zijn er om opgelost te worden.”