Ondernemers aan het woord: Flow’s Boekensteun

Kinderen die veel lezen, kennen meer woorden. Door elke dag een kwartier in een boek te lezen, leert een kind 1000 nieuwe woorden per jaar. Toch is er landelijk een afnemende interesse in lezen en een dalende leesvaardigheid bij leerlingen. Daardoor neemt de laaggeletterdheid in ons land toe.

Lezen is dus erg belangrijk, maar helaas kunnen niet alle ouders goede boeken kopen voor hun kinderen. Precies dát dilemma heeft Marieke negen jaar geleden ertoe gedreven om Flow’s Boekensteun te beginnen. Ze vertelt waarom ze ondernemer is geworden, legt het concept van haar winkel uit, vertelt hoe ze lezen bij kinderen stimuleert en meer!

Verandering komt niet vanzelf

Marieke is niet altijd ondernemer geweest. Ze heeft van tevoren 26 jaar in het onderwijs gewerkt. Ze was leerkracht in het gewoon én speciaal onderwijs. Voor Flow’s boekensteun werkt ze nog steeds veel samen met het onderwijs. Waarom heb je besloten om deze overstap te maken? Marieke: “Ik ben altijd met veel plezier leerkracht geweest. Maar het ging bij mij kriebelen door één van mijn leerlingen.

"Ik ging op zoek naar een manier om kinderen zoals die jongen ook een eerlijke kans te bieden."

Deze jongen zat al 3 jaar bij mij in de klas. Hij was uit huis geplaatst en had helemaal niks. Zo bouwde hij een enorme leesachterstand op. Mijn eigen kinderen waren in die tijd van dezelfde leeftijd. Met hen ging ik naar het theater, naar musea, etc. Zij kregen wel de kans om zichzelf te ontwikkelen. Ik bedacht me hoe oneerlijk dat was. Daar moest ik iets aan doen. Ik ging op zoek naar een manier om kinderen zoals die jongen ook een eerlijke kans te bieden. Dat is Flow’s Boekensteun geworden: een tweedehands boekenwinkel en leesbevorderingscentrum.”

Het ideale pand

De passie om ondernemer te worden was er bij Marieke dus absoluut. Maar dan komt er ineens heel veel op je af. Hoe heb je de start als ondernemer ervaren? Marieke: “Eigenlijk ging de overstap van leerkracht naar ondernemer verrassend soepel. Waarschijnlijk ook omdat Flow’s Boekensteun zo kleinschalig is. Maar een pand huren in het centrum van Sittard is heel duur. Ik weet nog dat ik toen kon kiezen uit drie panden. Het pand waar ik nu nog steeds zit, aan de Steenweg, was het kleinst. Dat vond ik juist heel prettig omdat ik wil dat mijn winkel aanvoelt als een woonkamer. Dat stimuleert eerder om te lezen dan een groot, strak pand. Ook ligt dit pand vlakbij allerlei kinderzaken. Ik wist dus dat mijn doelgroep zich hier zou bevinden. Daarom was mijn keuze snel gemaakt. Ik had heel veel geluk met de verhuurder. Die wilde dit pand voor een schappelijke prijs aan me verhuren. Ook ben ik de eerste 2,5 jaar nog parttime leerkracht gebleven. Ik combineerde beide banen. En nu combineer ik de winkel nog steeds met ander werk. Zo heb ik ook mijn eigen communicatiebureau, en begeleid ik scholen. Dat zorgt allemaal voor naamsbekendheid, wat weer ten goede komt van de winkel.”

Voor elke budget een boek

Flow’s Boekensteun is begonnen als kinderboekenwinkel. Maar inmiddels vind je er ook boeken voor tieners en volwassenen. En wil je je kennis van vreemde talen oefenen? Dan vind je er ook boeken in het Engels, Turks, Duits en ga zo maar door. Waarom heb je voor deze uitbreiding gekozen? Marieke: “Ik ben begonnen met kinderboeken omdat ik vooral het lezen bij kinderen wilde stimuleren. Maar op een gegeven moment kwamen mensen ook volwassenboeken bij mij doneren. En natuurlijk is het heel belangrijk dat ouders zelf ook lezen om het goede voorbeeld te geven. Daarom heb ik mijn winkel uitgebreid. Voor alle leeftijden vind je al boeken vanaf €2,00. Verder houd ik regelmatig een tasjesactie: kinderen kunnen dan voor 5 euro een tas aan boeken vullen. En als kinderen mij een boek komen brengen, krijgen ze zelf 40% van de opbrengst. Dat geld mogen ze bij mij in de winkel besteden, maar dat hoeft niet. Ten slotte ben ik de opbrengst van de volwassenboeken gaan gebruiken om pakketten op maat te maken voor kinderen die de reguliere prijzen niet kunnen betalen. Zo is er voor elke portemonnee iets mogelijk.”

Samenwerking met scholen

Dat Marieke uit het onderwijs komt, is ontzettend handig. Ze werkt nu namelijk nog steeds heel intensief samen met scholen. Hoe help je scholen om het lezen bij hun leerlingen te stimuleren? Marieke: “In eerste instantie organiseerde ik leesclubs in mijn winkel. Maar al snel werden deze bijeenkomsten té druk bezocht.

"Inmiddels ga ik naar scholen toe om daar leerkrachten te inspireren op taal- en leesgebied."

Inmiddels ga ik naar scholen toe om daar leerkrachten te inspireren op taal- en leesgebied. Ook ontwikkel ik hulpmiddelen voor het onderwijs om het lezen makkelijker en leuker te maken. Bijvoorbeeld een leesdobbelsteen of leesbingo. Ten slotte richt ik bibliotheken in op scholen. Kinderen leren namelijk het meeste van kwalitatief goede boeken. De boeken op school zijn niet altijd in goede staat. Daarom maak ik een selectie van boeken die echt heel oud of vies zijn, boeken die nog in een redelijke staat zijn en boeken die nog nieuw of in goede staat zijn. Ik probeer de oude boeken niet weg te gooien, maar te bewaren om bijvoorbeeld mee te knutselen. De twijfelgevallen geven we vaak mee aan de kinderen. Zo wordt elk boek goed gebruikt.”

 

Van eigen initiatief naar landelijke subsidie

We herkennen het allemaal: als je pas iets nieuws hebt geleerd en er dan een tijdje niks meer mee doet, ben je de verse kennis al gauw weer kwijt. Dat werkt ook zo met lezen. Als kinderen net beginnen met lezen, is het heel belangrijk dat ze niet voor een langere periode stilvallen met lezen. Bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie. Daar heeft Marieke iets op bedacht. Hoe zit dat? Marieke: “Een paar jaar geleden werd ik door Stichting Lezen uit Amsterdam benaderd om een pilot te beginnen in mijn winkel: het stimuleren van vakantielezen. Ik heb die zomer elke ochtend en middag 25 kinderen in mijn winkel gehad. Zij kregen van mij een rugzak gevuld met boeken. Die boeken lazen we samen in de winkel, maar de kinderen mochten ze ook mee naar huis nemen om de boeken thuis verder te lezen. Om te kijken wat het effect hiervan was, hebben we twee metingen gedaan: een 0-meting en een nameting. Daaruit bleek dat sommige kinderen tijdens de vakantie zelfs 1 AVI-niveau (leesniveau) omhoog waren gegaan. Toen Stichting Lezen dat zag, vroegen ze me of ze mijn aanpak landelijk mochten gebruiken. Dat heeft in eerste instantie geleid tot een subsidie in Limburg en uiteindelijk tot een landelijke subsidie. Daar ben ik heel trots op!”

Wat je geeft, krijg je ook terug

Een boekenwinkel als die van Marieke zou overal wel van pas komen. Toch blijft Marieke heel trouw aan dezelfde locatie. Hoe komt dat? Marieke: “Ik vind het belangrijk dat ik meer doe dan alleen verkopen. Ik doe graag iets extra’s voor de mensen uit de buurt. Mijn belangrijkste doel is het meegeven van leesplezier en het belang van lezen aan kinderen én ouders uit de buurt. Maar alle positieve energie die ik geef, krijg ik ook weer terug. Toen ik na corona mijn winkel weer opendeed, zeiden klanten vaak: “Wat fijn dat je weer open mag!”. Dat doet echt goed om te horen. Ook komen mensen regelmatig boeken doneren die ze zelf niet meer gebruiken. Maar niet alleen de klanten maken deze locatie zo fijn. Mijn winkel ligt in een hele gezellige straat. De ondernemers hier komen regelmatig bij elkaar langs om even een praatje te maken. Zowel de ondernemers als de inwoners hier hebben dus een speciaal plekje in mijn hart!”