Ondernemers aan het woord: Mobile Repair Solutions over ondernemen in coronatijd
Het kan iedereen gebeuren: je telefoon valt per ongeluk en ja hoor, je scherm is kapot. Dan moet je op zoek naar een bedrijf dat jouw onmisbare bezit tegen een betaalbare prijs weer repareert.
Riny Frijters zag negen jaar geleden een gat in de markt en begon samen met een goede vriend Mobile Repair Solutions in Sittard. Inmiddels heeft Riny zijn vriend uitgekocht en is hij de trotse eigenaar van het bedrijf. Helaas heeft de coronatijd het hem niet makkelijk gemaakt. Riny vertelt over ondernemen in deze lastige periode.
Dat corona een behoorlijke impact heeft gehad op ondernemers is zeker. Het is niet voor niets dat de Rijksoverheid economische steunregelingen heeft ontwikkeld. Denk maar aan de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) of de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Toch zit er een addertje onder het gras: je moet in Nederland wonen. Dat kwam voor Riny hard aan. Hoewel zijn zaak in Sittard ligt, woont Riny zelf net over de grens in Duitsland. Oftewel: steun van de Rijksoverheid zat er voor hem niet in.
Redder in nood
Net toen corona begon, nam Riny contact op met de gemeente. Helaas had de gemeente toen nog geen manieren om hem te helpen, maar het contact was wel gelegd. In februari 2022 kwam er goed nieuws: de gemeente kwam met een aanvullende corona noodsteunregeling voor ondernemers. Ons Ondernemerscontact nam meteen contact op met Riny en raadde hem aan het steunpakket aan te vragen. “Nee heb je, ja kun je krijgen.” werd hem verteld. Zo gezegd, zo gedaan. Gelukkig kwam Riny wél in aanmerking voor de gemeentelijke steun, omdat hij hiervoor aan de juiste voorwaarden voldeed.
“De toekomst is online. Ik denk dat corona dat zeker heeft bewezen.”
Broodnodig onderhoud
Riny wist meteen hoe hij dit extra geld kon besteden: “Ik had al tweeëneenhalf jaar geen onderhoud meer kunnen doen aan mijn website. Een professionele website bouwen kost geld en dat had ik tijdens de coronaperiode simpelweg niet.”. Met alle online ontwikkelingen die er de afgelopen jaren zijn geweest, is een website al snel achterhaald. Waarom investeren in een goede website? “De toekomst is online. Ik denk dat corona dat zeker heeft bewezen.”
Druppel op de gloeiende plaat
Wil dit zeggen dat al het gevaar geweken is? Helaas niet. “Ik ben ontzettend dankbaar voor de steun die ik heb gekregen, maar in feite is het een druppel op een gloeiende plaat.” Een nieuwe website is natuurlijk fijn, maar het is geen compensatie voor de gemiste omzet van de afgelopen jaren. “Tijdens corona werkte iedereen ineens thuis. Natuurlijk heel fijn voor de mensen zelf, maar ik was er minder blij mee. Als mensen minder bewegen, valt hun telefoon ook minder snel en heb ik dus minder klanten”, vertelt Riny lachend. Ook denkt hij niet dat hij ooit nog dezelfde omzet krijgt als vóór corona. Veel mensen hebben financieel geleden tijdens corona of lijden nog steeds. “Mensen zijn voorzichtiger geworden. Ze geven niet meer zo snel geld uit als eerst. Als hun telefoon valt, wachten ze liever tot ze hun telefoon kunnen inruilen voor een nieuwe en kijken ze over de beschadigingen heen.” Al met al zou een volgende lockdown funest zijn, zoals voor veel ondernemers geldt.
“Door corona had ik eigenlijk geen zin meer om te ondernemen.”
Werken voor een baas of toch ondernemer blijven?
“Door corona had ik eigenlijk geen zin meer om te ondernemen. En dan had ik het nog niet eens zo slecht. Mijn winkel mocht gewoon open blijven, omdat deze als essentieel werd gezien.” Riny vertelt dan ook heel eerlijk dat hij met de kennis van nu gewoon voor een baas was blijven werken. “Puur voor de zekerheid en voor de sociale voorzieningen die een werkgever je kan bieden.” Waarom dan geen switch? “Ik heb al die jaren toch wat opgebouwd en mijn geld geïnvesteerd. Dat gooi je niet zomaar weg. En ik heb natuurlijk een bepaalde vrijheid die een werkgever je niet kan bieden.”
B2B is de toekomst
Als je als ondernemer wilt overleven in deze tijd, moet je een goed plan trekken. Riny is zich daar heel bewust van. “Ik ga me meer richten op de zakelijke markt. Die tip heeft het IMK (Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf) me ook gegeven als onderdeel van de coronasteun.” Riny repareert dan ook al zeven jaar kapotte apparaten van de gemeente. Ook heeft hij onlangs een lokale school erbij gekregen als klant. “Particulieren komen natuurlijk maar eenmalig of hooguit af en toe langs. Zakelijke klanten komen regelmatig bij je terug, omdat ze nu eenmaal meer apparaten hebben en dus sneller eentje die gerepareerd moet worden.”
Ga je starten? Doe marktonderzoek!
We vroegen Riny welke tip hij heeft voor startende ondernemers. “Doe marktonderzoek! Kijk goed wat de gaten in de markt zijn. Een reparatiewinkel zoals die van mij hoef je tegenwoordig niet meer te beginnen. Kijk dus goed of het wel toekomst heeft voor je eraan begint.”
Wil je reageren op dit bericht? Ga naar onze LinkedIn pagina en geef je mening.