Ondernemers aan het woord: Van Esch Floral

Als iets veelzijdig is, dan zijn het bloemen wel. Ze geven kleur aan je omgeving, je kunt ze gebruiken om een romantisch gebaar te maken, ze kunnen je opvrolijken en ze dragen bij aan een mooi afscheid van een dierbare.

Milou van Esch zag die veelzijdigheid ook en heeft er haar missie van gemaakt om bloemenkunst naar een hoger niveau te tillen. Dat doet ze sinds oktober 2023 in haar zaak ‘Van Esch Floral’ aan de Limbrichterstraat 22 in Sittard. Ze vertelt hoe ze de afgelopen maanden heeft ervaren in deze 10e editie van ‘Ondernemers aan het woord’. 

Milou van Esch

Van een kamertje in huis naar een pand in de binnenstad

Ook al openden de deuren van Van Esh Floral in oktober vorig jaar, Milou heeft haar passie voor bloemen al jaren geleden ontdekt. Ze begon heel klein in een kamertje bij haar thuis. Eerst met verzoekjes van familie en vrienden, daarna met bloemabonnementen voor een bredere kring. Tot de vraag zo groot werd dat Milou besefte: hier moet ik iets mee. Milou: “Ondernemen zit bij ons in de familie. Mijn vader was zzp’er en mijn broer en schoonzus zijn eigenaar van restaurant Hunker, ook hier in Sittard. Mijn familie heeft me altijd gestimuleerd om keuzes niet op basis van angst te maken, maar op basis van passie. Ik had vertrouwen in mijn eigen ondernemerschap. Ik wist wat ik wilde en hoe ik het wilde. Dus ik dacht: ik ga ervoor!”

Meer dan alleen bloemen

Als je Van Esch Floral intypt bij Google, kom je de term ‘bloemiste’ tegen. Toch is Van Esch méér dan alleen een bloemenwinkel. Milou spreekt zelf van een ‘floral shop and design studio’. Ze legt haar concept uit: “Bloemwerk is een vorm van kunst. Een mooi boeket bloemen komt ook pas echt tot zijn recht in een mooie vaas. Een winkel hoort ook een totaalbeleving te zijn. Alles moet kloppen en elkaar versterken. Daarom verkoop ik interieuritems en cadeauartikelen van jonge designers die ik heb ontdekt tijden mijn kunstopleiding. Of handige accessoires van Hanataba, een Scandinavisch merk. Dat zijn producten die bloemschikken voor iedereen thuis mogelijk maken. Ik kies er bewust voor producten te verkopen uit een luxer segment. Zo krijgt de klant altijd nét even iets extra’s en is diegene ook in staat om thuis zelf een mooi, professioneel boeket op tafel te zetten.”

De bloemenzaak

Kleding en bloemen, anders maar toch heel gelijk

Milou vertelde het net zelf al; ze heeft vroeger een kunstopleiding gedaan. Je verwacht het misschien niet, maar ze is opgeleid tot modeontwerpster. Ze maakte haar eigen collecties en verkocht deze ook bij labels. Uiteindelijk verloor ze haar passie voor kleding en besloot ze zich te storten op een nieuwe uitdaging: bloemen. Milou: “Ik vond bloemen van kinds af aan al mooi. Ik vind het belangrijk dat ik mijn werk met plezier doe. Daarom begon ik aan de bloemistenopleiding. Ik ontdekte een grote overeenkomst tussen kleding en bloemen: het is de kunst om de juiste kleuren, texturen en vormen met elkaar te combineren. Toen ik begon met bloemwerken maken thuis, was het een hobby. Maar na een tijdje wist ik het zeker: dit is mijn passie.”

Angsten zijn er om overwonnen te worden

Passie is iets wat je zeker nodig hebt als je je eigen zaak wilt beginnen. Daar ontbreekt het zeker niet aan bij Milou. Dat neemt niet weg dat je een zaak niet zomaar even begint. Voor Milou was het ondernemersplan uitwerken het lastigste: “Het moeilijkste is weten waar je moet beginnen. En vervolgens om alles kloppend te krijgen. Natuurlijk zijn er een hoop mensen die je hierbij kunnen helpen. Zo kreeg ik veel hulp van mijn broer en accountant. Toch ben je zelf degene die uiteindelijk alle beslissingen moet nemen. Je weet dat - ondanks alle hulp - het toch op jou aankomt. Dat is soms best eng. De vraag ‘Wat als het mislukt?’ heeft een periode lang door mijn hoofd gespookt. Daar heeft het ondernemersplan juist ontzettend bij geholpen. Je maakt een berekening om te kijken of je idee rendabel kan zijn. Daar kwam uit van wel. Tuurlijk is er altijd een risico dat je plan mislukt, maar die angst heb ik uiteindelijk toch losgelaten. Als je een droom hebt, moet je ervoor gaan.”

“Het moeilijkste is weten waar je moet beginnen. En vervolgens om alles kloppend te krijgen."

Geen twijfel mogelijk

Milou is geboren en getogen in Sittard. Over de locatie heeft ze daarom niet heel lang nagedacht: “Mijn hart ligt in Sittard. Daarom heb ik me altijd op Sittard georiënteerd. Op een gegeven moment deed zich wel een kans voor in Munstergeleen. Ik was even teleurgesteld toen dat niet doorging, maar achteraf weet ik dat het zo had moeten zijn. In een stad als Sittard is de doorloop toch groter dan in een dorp. Ook ken ik hier veel mensen. Ik voelde me dan ook welkom hier. Dat ervaar ik nog steeds zo. Tijdens en na de opening zijn mijn collega-ondernemers langsgekomen om een kijkje te nemen en me geluk te wensen. Dat doet heel goed.”

Bloemenzaak

Dicht bij jezelf blijven

Omdat Milou het idee van Van Esch Floral al langere tijd in haar hoofd zat, heeft ze lang naar de opening toegewerkt. Je zou kunnen zeggen dat de aanloop naar de opening dan niet meer zo spannend was. Het tegendeel was waar: “De paar weken vóór de opening waren erg stressvol. Ik ben een control freak en wilde dat alles precies volgens plan ging. Om de stress voor mezelf iets te verminderen, ben ik al opengegaan op dinsdag 3 oktober. Dat terwijl zaterdag 7 oktober pas de officiële opening was. Zo kon ik al een aantal dagen draaien om te ervaren hoe het is.

"Al die stress was dus nergens voor nodig. Maar dat is achteraf altijd makkelijk gezegd.”

Ook vond ik het belangrijk dat ik dicht bij mezelf bleef bij de opening. Natuurlijk wilde ik dat deze feestelijk was, maar voor mij betekent feestelijk niet per se een lintje doorknippen. Ik vond het vooral belangrijk dat mijn familie en vrienden er waren. Daarom had ik hen in ieder geval uitgenodigd. Verder was ik gewoon open voor klanten. Ik had bewust meer bloemen besteld voor die dag. Tot mijn verbazing was ik die middag al uitverkocht! Al die stress was dus nergens voor nodig. Maar dat is achteraf altijd makkelijk gezegd.”

Samen sta je sterk

Het is niet altijd mogelijk om producten die je nodig hebt bij andere, lokale ondernemers te halen. Zo koopt Milou juist veel internationaal in. Toch vindt ze het wel belangrijk dat ondernemers elkaar helpen waar ze kunnen: “Heb je iets nodig? Kijk dan of je het bij elkaar kunt halen. Dat is alleen maar gunstig voor de binnenstad. Ik waardeer het ook ontzettend als lokale bedrijven hun bloemwerk bij mij bestellen. Zo kom je in sommige etalages bloemstukken van mij tegen. En in het restaurant van mijn broer hangt een bloemenwolk van mij aan het plafond. Zo’n wolk hangt ook in mijn eigen winkel. Maar als ik bij mijn broer kom en daar mijn eigen werk zie hangen, ben ik extra trots!”

Bloemenzaak

Alles alleen kunnen is een illusie

Milou heeft gelukkig een fijn netwerk om steun uit te putten. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Toch zijn er altijd mensen die je willen helpen: “Ben niet bang om hulp te vragen. Misschien wil je alles alleen doen, maar dat lukt niet. Je kunt nooit overal verstand van hebben. Voer vooral veel gesprekken met anderen. Soms heb je - zonder dat je het weet - last van tunnelvisie. Die gesprekken helpen je uit die bubbel te komen. En je zult zien: mensen zijn vaker bereid je te helpen dan je denkt!”

Nieuwe droom

Veel mensen wachten hun hele leven om iets te doen met hun dromen. Maar dromen zijn er om uit te laten komen. De droom van Milou, een eigen bloemenzaak, is nu uitgekomen. Hoe kijk je naar de toekomst? Milou: “Het is inderdaad heel gek, maar eigenlijk leef ik mijn eigen droom nu al. Mijn doel is vooral om een succesvolle onderneming te blijven. Ik zou het super vinden als Van Esch Floral een begrip wordt in Sittard en omstreken. Ook denk ik dat ik uiteindelijk van rouwwerken mijn specialiteit wil maken. Dat klinkt misschien gek, maar het geeft me een ontzettend mooi en warm gevoel als mijn bloemwerk zo’n verdrietige dag toch een stukje mooier maakt.”