Onderwijs

We willen graag dat onze jeugd gezond en veilig opgroeit, zijn talent ontwikkelt en meedoet. Onderwijs is een belangrijk onderdeel daarvan. Lees hier wat we afgelopen jaar allemaal hebben gedaan op het gebied van onderwijs.

Opgroeien in Sittard-Geleen

Trendbreuk/ Kansrijke Start

Vanaf 2023 hebben we gewerkt aan een 'Basisstructuur Kansrijke Start', om het signaleren, verkennen en het bieden van steun op maat nog beter op elkaar af te stemmen. Vanaf september 2023 wordt er gestart met een Knooppunt Kansrijke Start. Binnen het knooppunt bespreekt de zwangere (en partner) met de betrokken professionals welke ondersteuning nodig is. Dit wordt gedaan aan de hand van het gedachtengoed van positieve gezondheid. 

Bewegen, gezonde voeding en gezond gedrag 

De grootste gezondheidseffecten zijn te behalen bij de jeugd, omdat ze er dan nog een heel leven van profiteert. Daarom beginnen we met het stimuleren van gezond gedrag tijdens de zwangerschap bij de ouders en leren we kinderen gezonde keuzes te maken door aandacht te hebben voor gezonde voeding, gezond gedrag en beweging. Dit doen we door middel van het beweegstimuleringspogramma van Ecsplore. Hierbij hebben we extra aandacht voor jongeren en kwetsbare groepen. 

Daarnaast wordt ook de link gelegd met zorg gerelateerde preventie, waarbij de samenwerking wordt gezocht met de zorgverzekeraar (Preventiecoalitie). KeiGezond, de Limburgse ketenaanpak overgewicht, is hier een voorbeeld van. Zowel de gemeente, provincie als de zorgverzekeraar betalen mee aan deze aanpak.

De ketenaanpak overgewicht is een domein-overstijgende aanpak waarin op maat gemaakte ondersteuning en hulp wordt geboden aan kinderen (en gezinnen) met een risico op overgewicht en obesitas en die obstakels ervaren op het gebied van een gezonde(re) leefstijl. 

Bewegen, sporten en meedoen in een vereniging moet voor ieder kind mogelijk zijn. Ook voor het kind dat opgroeit in een huishouden met beperkt budget of financiële zorgen. De samenwerking met de Jeugdfondsen Sport en Cultuur, Stichting Leergeld waarmee we vanuit Samen voor alle kinderen dit mogelijk maken blijft belangrijk. 

Kansengelijkheid

We weten dat je opleidingsniveau voor een groot stuk afhankelijk is van de plek waar je wieg heeft gestaan. We weten dat er een verband is tussen opgroeien in armoede en de nood aan ondersteuning vanuit jeugdhulp. We hebben in Sittard-Geleen dan ook alle hens aan dek om te stimuleren dat je je optimaal kunt ontwikkelen. En om kansengelijkheid te vergroten en de risico’s te beperken als je ontwikkeling in de knel komt, zodat je mee kunt doen in de maatschappij.

Talent ontwikkelen

We stimuleren het ontwikkelen van talent in onderwijs. Daarbij gaan we ervan uit dat een kind meer nodig heeft dan taal en rekenen. Sociale vaardigheden, emotionele ontwikkeling, expressievakken (muziek, beeldende vorming, lichamelijke opvoeding) en technische vaardigheden zijn voor een totale ontwikkeling van het kind even belangrijk. Kinderen verschillen in de manier waarop zij leren, maar hebben allemaal drie basisbehoeften: competentie, relatie, autonomie. 

Artist in School 

Artist in School werd in het schooljaar 2022/2023 geïntroduceerd door theatermakers Anoek Oostermeijer en Mees Walter. Theatermakers Anoek en Mees gingen binnen de schoolmuren van het Graaf Huyn College aan de slag met het sociaal-emotioneel welzijn van scholieren onder de naam ‘Artist in School’. In samenwerking met Het Laagland, als gezelschap gespecialiseerd in het theater maken voor jeugd, verbonden Artist in School zich een heel schooljaar lang aan het Graaf Huyn College. Artist in School nestelden zich drie dagen per week in dit lokale ecosysteem om met de leerlingen samen te ontdekken wat de impact is van de coronacrisis op het mentale welbevinden en hoe dit kan worden verbeterd. Onderwerpen als prestatielat, faalangst, sociaal isolement, identiteit en omgangsvormen worden opgediept middels 1-op-1 ontmoetingen met leerlingen en groepen. 

Artist in School werken vanuit de overtuiging dat theater - juist vanwege het live aspect en de menselijke maat - een krachtige vorm voor emotionele ontwikkeling kan zijn. Artist in School zoekt daarbij de verbindingen met de scholieren door middel van co-creatie. Het gaat daarbij dus om de hele schoolgemeenschap en niet alleen om de scholieren die al extra zorg ontvangen. Daarnaast leggen ze ook de verbinding met docenten en niet-onderwijzend personeel. Ze maken interventies op maat door aan te sluiten bij de behoeftes en leefwereld van de jongeren. Deze werkwijze sluit aan bij het ‘van buiten naar binnen werken’, die bij de gemeente Sittard-Geleen centraal staat. Het sluit daarnaast ook aan bij het project ‘ZuidZone’ waarbij participerende theatermakers werken aan het vergroten van de leefbaarheid van met name de flatgemeenschap rond winkelcentrum de Zuidhof In Geleen-Zuid.

Strategisch Huisvesting Plan (SHP) 

De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting (de gebouwen) van scholen in het basis-, speciaal en voortgezet onderwijs. In het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs- en Kindfuncties (SHP) staat hoe de gemeente, schoolbesturen en kindpartners* samen zorgen voor goede en toekomstbestendige huisvesting van basis-, speciaal en voortgezet onderwijs, en peuter- en kinderopvang.

Op 8 november 2023 heeft de gemeenteraad het vernieuwde SHP vastgesteld. Het SHP geeft inzicht in de noodzaak, prioritering en financiële gevolgen van investeringen in huisvestingsvoorzieningen. En draagt bij aan Integrale Kindcentra (IKC)**. Het SHP is een gezamenlijk plan van de gemeente, schoolbesturen en MIK-PIW. 

Duurzaamheid

Het SHP gaat uit van renoveren (opknappen) en verduurzamen van bestaande gebouwen. Hierdoor wordt niet onnodig een nieuw gebouw gebouwd. Verduurzaming van bestaande gebouwen draagt bij aan de duurzaamheidsambitie van de gemeente. 

Financiering 

De gemeenteraad heeft besloten in ieder geval de komende drie jaren geld vrij te maken voor investeringen in onderwijshuisvesting die voortvloeien uit het SHP. 

*kindpartners zijn organisaties die zorgen voor (dag)opvang van kinderen.

** een IKC is een organisatie voor kinderen van nul tot dertien jaar, waar onderwijs en opvang zijn samengevoegd.