Paspoort of ID-kaart verloren

Als u uw paspoort of ID-kaart kwijt raakt, meld dat dan zo snel mogelijk bij de gemeente. Alleen op die manier voorkomt u misbruik. Als u een vermissing heeft doorgegeven is het document ongeldig en moet u een nieuwe aanvragen. Het ongeldig maken kan niet teruggedraaid worden.

Meld het verlies van uw paspoort of ID-kaart zo snel mogelijk bij de gemeente, hiermee voorkomt u misbruik. Het melden van een vermissing (kwijt of gestolen) van een reisdocument is gratis. Zijn er meerdere reisdocumenten kwijt of gestolen? Geef dan per document een vermissing door.

Doorgeven vermissing

Als u in een periode van vijf jaar ten minste drie Nederlandse reisdocumenten of identiteitskaarten zonder plausibele reden als vermist opgeeft, kan dit worden opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS). Dit heeft gevolgen voor het aanvragen van een nieuw Nederlands reisdocument.

Document ongeldig!

Heeft u een paspoort of ID-kaart als vermist opgegeven? Dan is deze niet meer geldig. U moet een nieuw reisdocument aanvragen. Weet u niet zeker of een document vermist is? Zoek dan eerst goed of u het nog kunt vinden. Want zodra u een reisdocument als vermist opgeeft, kunt u het niet meer gebruiken. Ook niet als u het terugvindt. U moet een teruggevonden paspoort of ID-kaart inleveren bij de gemeente. De datum van aangifte wordt door ons geregistreerd als vermissingsdatum.

Wie mag een vermissing doorgeven?

• personen vanaf 18 jaar
  • één van de ouders van kinderen tot en met 11 jaar
  • kinderen van 12 tot en met 17 jaar. Dit mag ook gedaan worden door één van de ouders.