Iets melden? Gebruik de Fixi-app
Ziet u op straat of in een park iets waarvan u wilt dat het gemaakt of opgeruimd wordt of overlast bezorgd, dan kunt u dat bij de gemeente melden. Dat kan eenvoudig via de Fixi app, de website of telefonisch. Samen zorgen we voor een schone, hele en veilige omgeving.
Melding doen via de Fixi-app
Het is makkelijk om een melding te doen via de Fixi-app. U krijgt snel een reactie en wij kunnen aan de slag met uw melding. Ook kunt u zien wat de stand van zaken is en direct reageren op uw melding, ook als deze al is opgelost. Daarnaast ziet u de ‘Meldingen in de buurt’ op een kaart. Zo weet u direct of iets al door iemand anders gemeld is of wordt opgelost. Dat voorkomt dubbele meldingen. En maakt u een account aan in de Fixi app? Dan kunt u precies de status van al uw meldingen volgen.
U kunt de Fixi-app gratis downloaden in de App Store (iOS) en Google Play Store (Android) .
U kunt uw melding ook doen via het meldformulier op onze website. Hier is ook de kaart van onze gemeente goed te zien, zowel op een desktop als mobiel en kunt u eenvoudig andere meldingen in onze gemeente bekijken. U kunt meldingen maken door te registreren / in te loggen of u kunt meldingen zonder account maken. Vul hierbij wel uw e-mailadres in, zodat we u op de hoogte kunnen houden van de voortgang van uw melding. Uw persoonlijke gegevens zijn uiteraard niet openbaar maar gebruiken we alleen voor de afhandeling.
Wilt u liever via de telefoon een melding doorgeven? Dat kan op telefoonnummer 14 046. Een van onze medewerkers voert uw melding in bij Fixi. U wordt dan per e-mail of telefonisch op de hoogte gehouden hoever we zijn met uw melding.
U kunt meldingen maken mét een account maar ook zonder dat u een account heeft bij Fixi. Vul wel uw e-mailadres in, zodat we u op de hoogte kunnen houden hoever we zijn met uw melding. Uw gegevens gebruiken we natuurlijk alleen voor een bericht aan u over uw melding.
Heeft u de BuitenBeter app nog op uw telefoon staan? Wij vragen u deze niet meer te gebruiken voor het doen van een melding bij Sittard-Geleen. Gebruik de Fixi app voor uw toekomstige meldingen, zodat wij de melding snel kunnen oppakken en ook goed kunnen oplossen.
Ziet u een situatie die u niet vertrouwt? Bijvoorbeeld een winkel waar nooit klanten komen? Of een leegstaand pand waar regelmatig mensen zijn? Of heeft u last van dealers? Meld dit dan niet via Fixi. Ga hiervoor naar onze speciale pagina over anoniem bij de gemeente. Daar leest u ook meer over Meld Misdaad Anoniem.
Wat gebeurt er met de door u aangeleverde gegevens?
Wanneer u een melding doet via Fixi, vragen wij u een aantal velden in te vullen. Bij het omschrijven van de melding is het (meestal) niet nodig om persoonsgegevens in te vullen. Mocht u toch persoonsgegevens hierin hebben gedeeld, dan zal deze informatie door ons of door Fixi worden geanonimiseerd. Dit doen wij voor:
- Namen
- E-mailadressen
- Telefoonnummers
- Nummerborden
- Scheldwoorden
Wanneer u een foto toevoegt aan uw melding, dan zult u vanzelf een melding krijgen:
“Let op! Maak geen selfies of foto’s van bijvoorbeeld brieven met persoonsgegevens erop. Wanneer je de melding deelt op de openbare kaart wordt dit zichtbaar voor alle inwoners.”
Mocht er toch gevoelige informatie op een foto staan, dan zullen we deze blurren in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wanneer maken we dingen onzichtbaar in Fixi?
- (Bijzondere) persoonsgegevens in overeenstemming met Ode AVG (namen, adressen, kenteken, uiterlijke kenmerken etc.)
- Als de categorie overlast is gekozen
- Meldingen of uitingen die aanzetten tot discriminatie, haat, geweld of segregatie* tegen anderen, in het openbaar, doelbewust en om een welbepaalde reden
- Meldingen of uitlatingen die denkbeelden verspreiden over rassensuperioriteit of rassenhaat
- Meldingen of uitlatingen die behoren tot of meewerken met een groep of vereniging die herhaaldelijk discriminatie of segregatie verkondigt.
- Meldingen of uitlatingen die het ontkennen of extreem minimaliseren van in het algemeen aanvaarde historische gebeurtenissen bevatten (negationisme)
- Meldingen of uitlatingen die schriftelijke beledigingen, misbruik van communicatiemiddelen en stalking
- Meldingen of uitlatingen die behoren tot drukpersmisdrijven
Wanneer iets onzichtbaar is gemaakt, zullen we de reden hiervoor altijd noteren in het reactieveld bij de melding. Op deze manier kunt u nagaan waarom de melding (gedeeltelijk) onzichtbaar is gemaakt.
Wanneer kunnen wij een melding verwijderen?
- Er is sprake van een dubbele melding
- Het betreft duidelijk een test melding
Wanneer een melding is verwijderd, zullen we de reden hiervoor altijd noteren in het reactieveld bij de melding. Op deze manier kunt u nagaan waarom de melding (gedeeltelijk) onzichtbaar is gemaakt.
De verwijderde melding is intern wel nog zichtbaar voor een beperkte groep medewerkers. Deze medewerkers zullen de melding bekijken en bepalen of deze definitief wordt verwijderd. Het is mogelijk dat hierna de melding wordt teruggezet of wordt aangepast. In het reactieveld bij de melding zal ook de reden hiervoor worden vermeld.
Meer informatie over uw privacy
Volg ons