Huishoudelijke ondersteuning via de Wmo

Heeft u moeite met het schoonhouden van uw woning of ander huishoudelijk werk?

1. Probeer eerst in uw eigen omgeving hulp te vinden. Kijk bijvoorbeeld of familie, vrienden, buren of bekenden u kunnen helpen. Ook zijn er in de buurt vrijwilligers die kunnen helpen of voorzieningen waar u gebruik van kunt maken. Neem contact op met het Knooppunt Informele zorg voor meer informatie.
  2. Als punt 1 niet lukt, dan kunt u huishoudelijke ondersteuning aanvragen bij de gemeente. Kijk voor meer informatie op sittard-geleen.nl/wmo.

Folder huishoudelijke ondersteuning via ZIN
Folder huishoudelijke ondersteuning via PBG

Hieronder leest u meer informatie over huishoudelijke hulp via de gemeente.

Wat doet de huishoudelijke hulp?

De huishoudelijke hulp doet samen met u het huishouden en doet het huishoudelijk werk dat u zelf niet kunt doen of regelen. Bijvoorbeeld:

• stoffen en stofzuigen van de woon- en slaapkamer
  • schoonmaken van de badkamer, keuken en toilet
  • vloeren dweilen
  • zorgen voor schone was
  • bed verschonen

Wat verwachten we van u?

• u bent thuis als de huishoudelijke hulp er is
  • u probeert het huishoudelijke werk zoveel mogelijk samen te doen
  • u zorgt ervoor dat de huishoudelijke hulp het werk goed kan doen. Ruim van tevoren goed op en zorg voor goed poetsmateriaal:
    • allesreiniger, wc-reiniger, kalkreiniger en/of schoonmaakazijn;
    • voldoende schone vezeldoekjes (minimaal 4);
    • spons, trekker, zeem en schoonmaakmiddel voor raambewassing;
    • droge en schone (thee)doeken om droog te maken, stofdoeken;
    • emmer, stofzuiger met voldoende lege stofzuigerzakken;
    • dweilstok en dweil (bij voorkeur 1 waarbij handen niet nat worden);
    • handschoenen, plumeau;
    • droogrek met knijpers;
    • trap met 3 a 4 treden.

De zorgaanbieder bespreekt tijdens het intakegesprek met u wat nodig is.
Tip: denk ook eens aan strijkvrije kleding, een was-en droogcombinatie of een robotstofzuiger.

Afspraken

• u ontvangt één indicatie hulp bij het huishouden per woning, ook als er meer personen zijn die hulp nodig hebben
  • de hulp werkt alleen in uw eigen woning
  • de hulp voert alleen de taken uit die door de gemeente geïndiceerd zijn
  • verandert er iets in uw situatie dan geeft u dit meteen door. Dit kan gevolgen hebben voor uw indicatie.

• u staat ingeschreven en woont in de gemeente Sittard-Geleen
  • u kunt door een lichamelijke en of geestelijke beperking het huishouden niet (helemaal) zelf doen
  • uw partner of huisgenoten kunnen u geen of onvoldoende zorg, hulp en begeleiding geven
  • u of uw partner heeft geen indicatie vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)

Contact

Neem bij vragen contact op met het team Wmo. De medewerkers van team Wmo zijn van 9.00 tot 13.00 uur aanwezig in het Wmo adviescentrum. Telefonisch zijn zij bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur via telefoonnummer (046) 477 88 41 of via wmo@sittard-geleen.nl. We helpen u graag!

Goed om te weten

Cliëntondersteuning
Als u het lastig vindt om zelf gemeentelijke voorzieningen aan te vragen, mag u een cliëntondersteuner inschakelen. Deze geeft u informatie en advies en regelt praktische zaken voor u bij de gemeente of andere instanties.

Gebruikelijke zorg
U krijgt geen hulp als u gezinsleden heeft, zoals een partner of (meerderjarige) kinderen, die kunnen helpen bij uw huishouden op basis van gebruikelijke zorg. Dit is de zorg waarvan verwacht wordt dat gezinsleden die elkaar geven. Bij het bepalen van het aantal minuten hulp dat u krijgt, wordt hier rekening mee gehouden. Kiezen gezinsleden er voor meer te doen dan wat we ‘gebruikelijke zorg’ noemen, dan spreken we van mantelzorg. Wanneer wij in het kader van de Wmo huishoudelijke hulp noodzakelijk vinden, dan betekent dit dat u onvoldoende gebruik kunt maken van gebruikelijke zorg of mantelzorg.

Extern advies
Soms vragen wij tijdens ons onderzoek een extern advies. Het gaat dan meestal om een medisch advies. Hiervoor vragen wij altijd uw toestemming. Soms wordt u opgeroepen op het spreekuur van de medisch adviseur. Wanneer dat nodig is, vraagt de medisch adviseur gegevens op bij een behandelend arts. Of wij vinden dat u recht heeft op een Wmo-voorziening hangt onder andere af van de conclusie van de medisch adviseur.

Bent u tevreden?
We willen graag weten of de start van uw hulp goed is gegaan. En of alles naar wens verloopt. Daarom krijgt u een paar weken na de start van de hulp een vragenlijst. Wilt u die alstublieft invullen en terugsturen? Zo kunnen we zaken verbeteren.