Wmo

Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De gemeente geeft ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Officieel heet deze wet Wmo 2015.

Wat is de Wmo?

Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De gemeente geeft ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Officieel heet deze wet Wmo 2015. Het doel is dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de maatschappij.

Voor wie is de Wmo?

De Wmo ondersteunt mensen met psychische of sociale problemen. Of mensen met een beperking. De Wmo regelt niet alle hulp van de overheid. Ze regelt ook niet in alle gevallen hulp. Maar wie niet op een andere manier hulp kan krijgen, kan hulp vragen van de gemeente. De hulp is er op gericht om samen te zorgen dat de taken zoveel mogelijk zelfstandig uitgevoerd kunnen worden.

Hoe werkt de Wmo?

Heeft u of iemand in uw omgeving hulp nodig? Dan kunt u dat melden bij de gemeente. Hieronder leest u hoe we te werk gaan als u ondersteuning vanuit de Wmo vraagt.

Als sprake is van spoed nemen we direct contact op. Spoedaanvragen worden met voorrang behandeld.

  1. u neemt contact op met de gemeente

U meldt bij de gemeente dat u hulp nodig heeft. De medewerkers van team Wmo zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 16:30 uur via telefoonnummer 046-4778841 of via wmo@sittard-geleen.nl. Wij sturen u zo snel mogelijk het meldingsformulier. Zodra we het  ingevulde meldingsformulier terug hebben, krijgt u een brief of e-mail. Daarmee laten we u weten dat we uw melding hebben ontvangen. Vanaf de datum van deze brief heeft de gemeente zes weken de tijd om uw melding te onderzoeken. Binnen zes weken krijgt u een brief met een plan van aanpak.

  1. gesprek

Na ontvangst van uw melding onderzoekt de gemeente welke oplossing bij u past. We nodigen u uit voor een persoonlijk gesprek. We bespreken de manieren die er zijn om u te helpen. Vindt u het moeilijk om dit alleen te doen? Er mag altijd een familielid of bekende bij het gesprek aanwezig zijn. U kunt ook gebruik maken van een gratis cliëntondersteuner
Welke manieren van hulp bespreken we met u tijdens het gesprek?

  • Steun of hulp van mensen om u heen;
  • deelnemen aan (sport)verenigingen, kerken of vrijetijdsvoorzieningen;
  • deelnemen aan (vaak gratis) voorzieningen of activiteiten. Neem al eens een kijkje op het Sociaal Plein, Partners in Welzijn of bij de Wijksteunpunten voor de mogelijkheden;
  • speciale Wmo-voorzieningen op maat. Bijvoorbeeld hulp in het huishouden of een aanpassing aan uw woning. De gemeente kan hier een eigen bijdrage voor vragen.
  1. uitkomst onderzoek

Heeft u alle informatie gegeven die we nodig hebben voor het onderzoek? Dan krijgt u binnen zes weken het gespreksverslag met de resultaten van het onderzoek. Hierin staat of en hoe we u kunnen helpen.

  1. officieel hulp aanvragen

Heeft de gemeente een voorstel gedaan voor hulp op maat? Als u akkoord bent, heeft u een officiële aanvraag gedaan voor hulp op maat.

  1. besluit

Na ontvangst van uw officiële aanvraag beslissen wij binnen tien werkdagen of u de hulp op maat krijgt. U krijgt een brief met onze beslissing. Krijgt u rechtstreeks hulp? Dan staat er ook in ons besluit welke zorgaanbieder de hulp verzorgt. Dat moet een zorgaanbieder zijn met wie wij een contract hebben. Ook een leverancier van hulpmiddelen is een zorgaanbieder.

Welke hulp biedt de Wmo?

De gemeente biedt de volgende soorten hulp op maat: 

  • individuele begeleiding
    (bijvoorbeeld hulp bij het zo zelfstandig leren oplossen van problemen; hulp bij het leren voeren van gesprekken met officiële instanties, hulp bij het (opnieuw) leren van vaardigheden zodat u zelfstandig kunt wonen)
     
  • groepsbegeleiding met of zonder vervoer
    (bijvoorbeeld voor het behouden en/of krijgen van sociale contacten bij dementie; voor het verkrijgen van een gezond dag- en nachtritme en het ontwikkelen van basisvaardigheden waardoor het volgen van een opleiding/het vinden van werk mogelijk wordt)
     
  • kortdurend verblijf zoals respijtzorg
    (bijvoorbeeld als u dagelijks afhankelijk bent van mantelzorg en uw mantelzorger met vakantie gaat)
     
  • huishoudelijke hulp
    (bijvoorbeeld hulp bij het verschonen van bedden, stofzuigen, de was, strijken)
     
  • vervoer
    (bijvoorbeeld hulp bij maatschappelijk vervoer omdat lopen een probleem is, zoals Omnibuzz, een scootmobiel, een driewielfiets)
     
  • aanpassingen aan uw woning
    (bijvoorbeeld een traplift, een douchestoeltje, een inloopdouche)
     
  • hulpmiddelen
    (bijvoorbeeld een rolstoel, een patiënten-tillift).

Gehandicaptenparkeertkaart

Meer informatie over het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart staat op de website.

De hulp is er op gericht om samen te zorgen dat de taken zoveel mogelijk zelfstandig uitgevoerd kunnen worden.

Wat kost het?

De gemeente kan een eigen bijdrage vragen voor Wmo-voorzieningen. Op de website van het CAK leest u alle informatie en voorwaarden over de eigen bijdrage Wmo. Meer informatie over het persoonsgebonden budget (pgb) leest u op deze website.

Wmo adviescentrum

Het Wmo Adviescentrum is een locatie in het Zuyderland Medisch Centrum Sittard-Geleen waar medewerkers van de gemeente u helpen met vragen over de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). U bent van harte welkom zonder afspraak.

Persoonlijk advies

De medewerker van het Wmo Adviescentrum bespreekt met u welke manieren er zijn om u te helpen. De gemeente kan u uitnodigen voor een persoonlijk intakegesprek of komt bij u langs voor een keukentafelgesprek. Soms krijgt u direct een persoonlijk advies.
 

Praktische informatie Wmo Adviescentrum

  • u vindt het Wmo Adviescentrum in de centrale hal van het Zuyderland Medisch Centrum Sittard-Geleen (Dr. H. van der Hoffplein 1, 6162 BG Geleen)
  • maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 12.30 uur en van 13.00 - 16.30 uur is het Wmo Adviescentrum open 
Wmo-aanbieders

Bekijk hier alle zorgaanbieders die in 2022 een contract met de gemeente hebben.

Wmo in begrijpelijke taal

Iedere gemeente legt in regels vast hoe de ondersteuning vanuit de Wmo geregeld wordt. De gemeenteraad heeft deze regels vastgesteld in een zogenaamde verordening. In de publieksversie van de verordening Wmo van de gemeente Sittard-Geleen leggen we in begrijpelijke taal uit wat in deze regels staat.

Wachttijden

De enorme toename in het aantal aanvragen voor Wmo en huishoudelijke ondersteuning leiden tot langere wachttijden. Die toename komt doordat in 2020 het abonnementstarief is ingevoerd waarmee de inkomensafhankelijke eigen bijdrage is afgeschaft. We begrijpen dat de langere wachttijden vervelend zijn. Alle aanvragen worden zorgvuldig opgepakt en in de week van ontvangst bekeken. Als sprake is van spoed nemen we direct contact op. Spoedaanvragen worden met voorrang behandeld.

Contact

Neem bij vragen contact op met het team Wmo. De medewerkers van team Wmo zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 16:30 uur via telefoonnummer 046-4778841 of via wmo@sittard-geleen.nl. We helpen u graag!