Het beleefbare verleden van Sittard-Geleen

Sittard-Geleen heeft heel wat cultureel erfgoed en dat erfgoed is in veel gevallen voor publiek toegankelijk. De cultuurliefhebbers onder ons kunnen in onze gemeente optimaal genieten van het historische erfgoed en de verrassende cultuuragenda.

Het erfgoed kunt u ook op een interactieve manier beleven. Zo vertellen we u graag een van onze levensverhalen aan de hand 7.000 jaar geschiedenis.

Onze bijzondere gebouwen en plekken écht bezoeken? Dat kan! Met de Route vol Verwondering komt u te voet of met de fiets langs meer dan 30 locaties die de moeite waarde zijn om van binnen én buiten te bewonderen. Denk daarbij aan de Sittardse Michielskerk of de kasteelruïne in Born.

Zijn deze locaties gesloten? Online een kijkje nemen bij enkele locaties kan ook! Met de 360 graden tour krijgt u een rondleiding op uw smartphone of laptop.

Om het heden en de toekomst te begrijpen moet je het verleden kennen. In het museum voor erfgoed, Het Nieuwe Domein, vind je het historisch museum en het stadsarchief. Het museum biedt mensen nieuwe ervaringen en inzichten over hun herkomst en toekomst. Een kijkje nemen? Meer informatie vindt u hier:

- Het Nieuwe Domein, museum voor erfgoed

- Het Nieuwe Domein, museum voor hedendaagse kunst en efgoed

Uitgebreide informatie over de specifieke historie van de verschillende kernen vind u via de website van de Federatie Historie Sittard-Geleen-Born of via de website van Historische Impuls Sittard-Geleen-Born.

Beleefbare verleden afbeelding 1

Beleefbare verleden afbeelding 2