Cameratoezicht in Sittard-Geleen

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich in onze gemeente veilig voelt. De camera’s die onder andere in de centra van Sittard-Geleen hangen dragen bij aan uw veiligheid.

Alle oude camera’s in de centra van Sittard en Geleen zijn vervangen door nieuwe. Deze nieuwe camera’s geven een beter beeld en zien meer (rondom). Ook hangen er méér van deze camera’s en ook op nieuwe plekken. De nieuwe camera’s zijn ook duidelijk zichtbaar.

Voor iedereen mag duidelijk zijn hoe en waarvoor we cameratoezicht gebruiken, daarom hebben we hier beleid voor gemaakt. Als eerste is dat om te zorgen dat er minder gebeurt. Camera’s schrikken daders af. Daarnaast geven camera’s de politie en BOA’s de kans om snel op onveilige situaties te reageren. Op drukke uitgaansavonden en tijdens evenementen of voetbalwedstrijden bekijkt de politie de beelden live. Zo kan er gelijk actie worden ondernomen als dat nodig is. Of ze kijken de beelden terug. Dat helpt om de dader(s) op te sporen. Ook kunnen we tijdelijk mobiele camera’s inzetten.

Op onderstaande kaart ziet u waar de camera's hangen:

Kaart cameratoezicht in Sittard-Geleen

Beelden bekijken

In het politiebureau in Sittard worden de camerabeelden bekeken. Dit is een politieagent en een BOA van de gemeente, de camera-observanten. De beelden worden op vrijdag en zaterdag in de avond- en nachturen live bekeken. Ook bij risicovolle evenementen bekijken de camera-observanten de camerabeelden live. Door de beelden live te bekijken, is er meer toezicht en kunnen politie en BOA’s sneller ingrijpen bij incidenten. Als de observanten zien dat er ergens iets mis is, dan schakelen zij direct met een patrouille. Buiten de uitgaansmomenten nemen de camera’s alleen beelden op van het gebied waar ze op gericht staan. Met deze camerabeelden kan de politie, indien nodig, personen herkennen en identificeren. De politie gebruikt deze beelden om daders van strafbare feiten op te sporen. De bewaartermijn van de camerabeelden is 28 dagen.

Bent u slachtoffer geworden van een strafbaar feit en vermoed u dat er beelden zijn? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie en vermeld erbij dat het mogelijk op camera staat. De politie kan de beelden gebruiken voor het opsporen van strafbare feiten. Het opvragen en veiligstellen van beelden is alleen mogelijk met een aangifte bij de politie. Dit moet binnen zeven dagen gebeuren.

Privacy

Cameratoezicht is aan strenge regels gebonden. Zo mag een camera niet in een woning filmen en zijn ze alleen gericht op de openbare ruimte. Dit is voorgeprogrammeerd in de camera’s. De politie heeft medewerkers (privacy officers) in dienst die hier op toe zien. Ook ziet de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens er op toe dat of de regels rondom de privacy bij het cameratoezicht worden nageleefd

Wilt u meer weten over het cameratoezicht in Sittard-Geleen?